Firmy zbyt wolno, w stosunku do oczekiwań klientów, wdrażają technologie

Dark data, sztuczna inteligencja oraz blockchain to kluczowe trendy rozwoju technologicznego dla biznesu w najbliższych latach

Firmy zbyt wolno, w stosunku do oczekiwań klientów, wdrażają technologie

Opublikowany

Z internetu aktywnie korzysta już prawie połowa światowej populacji, w Polsce to już nawet ponad 25 mln osób. Aż 56 centów z każdego dolara wydanego w handlu detalicznym jest powiązane z cyfrową interakcją. Technologia rozwija się w tempie, które jeszcze kilka lat temu było nie do wyobrażenia. Jak jednak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Tech Trends 2017. The kinetic enterprise” firmy, w tym najwięksi gracze, mają problemy ze skutecznym reagowaniem na zmiany, których oczekują klienci. Aż dwie trzecie szefów IT na świecie uważa, że kompetencje kierowanych przez nich zespołów są niewystarczające, by sprostać wymaganiom biznesowym, a tym samym oczekiwaniom klientów. 

Raport Tech Trends zawiera trendy technologiczne, które będą kształtować światowy biznes w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy. Technologia rozwija się gwałtownie i szybko. Na świecie aktywnymi użytkownikami internetu jest już ponad 3,4 mld ludzi, w Polsce wskaźnik ten sięga ponad 25 mln osób. Polacy w internecie spędzają średnio prawie sześć godzin dziennie. Zarówno w Polsce, jak i na świecie jedna trzecia populacji jest aktywnym użytkownikiem mediów społecznościowych.

IT musi przestać być oddzielnym działem w firmie

Technologia, konsumenci oraz biznes tworzą dziś jeden ekosystem. To, czy będzie on prawidłowo funkcjonował, w dużej mierze zależy od działów IT, które już dawno przestały spełniać w firmach jedynie funkcję wewnętrznych usługodawców. Tymczasem z badań Deloitte wynika, że tylko 11 proc. prezesów firm i działów HR wie, jak stworzyć organizację przyszłości opartą m.in. na elastycznych modelach zarządzania, które umiejętnie łączą ekspertów biznesowych z ekspertami IT oraz sprawnie wykorzystują wszystkie możliwości, jakie dają nowoczesne technologie.

W czasach rewolucji technologicznej nie da się robić biznesu bez IT, a IT nie istnieje bez biznesu. Granice pomiędzy tymi dwoma światami mogą wyłącznie spowalniać rozwój. Jednocześnie bardzo wyraźnie widać, że działy IT są świadome odpowiedzialności, która na nich spoczywa

Daniel Martyniuk, Dyrektor w zespole Technology Strategy & Architecture, Deloitte

Z badania Deloitte wynika, że istnieją ogromne luki pomiędzy kompetencjami działów IT a oczekiwaniami, które stawia przed nimi biznes. I tak jedynie 18 proc. szefów IT uważa, że ich zespoły są innowacyjne, podczas gdy 57 proc. jest zdania, że biznes oczekuje od nich takich rozwiązań. Podobne różnice widać w obszarze cyberbezpieczeństwa. Aż 61 proc. szefów IT zdaje sobie sprawę, że biznes stawia im w tym zakresie wymagania, ale jedynie 29 proc. jest gotowych im sprostać.

Luki podobnej wielkości uwidoczniły się również w obszarze wsparcia biznesowego i operacyjnego. Wynika z tego, że aż dwie trzecie działów IT na świecie nie jest gotowych, by stać się równorzędnym partnerem dla działów biznesowych. Tymczasem te dwa światy przenikają się. Firmy, które tego nie zrozumieją, pozostaną w tyle

Daniel Martyniuk, Dyrektor w zespole Technology Strategy & Architecture, Deloitte

Jak wynika z raportu Deloitte nieuchronny trend to modernizacja architektury rozwiązań IT poprzez wirtualizację, konteneryzację, standaryzację i autonomię. Zapewnia to zwiększenie wydajności i tempa wdrożeń nowych rozwiązań, zmniejszenie kosztów, a także elastyczność i lepsze wyniki. W celu zwiększenia swoich możliwości biznesowych przedsiębiorstwa coraz częściej podlegają również reorganizacji i zaczynają oferować produkty bądź realizować procesy biznesowe w modelu „as a-service” (czyli jako usługę).

Sztuczna inteligencja uwalnia potencjał ogromu nieuporządkowanych danych

Od kilku lat mówi się o wielkich możliwościach, które biznesowi oferuje analityka czy Big Data. Nowym trendem w tym obszarze jest analiza dark data, czyli wykorzystanie nieuporządkowanych danych, takich jak pliki wideo, audio, notatki czy maile, będące w posiadaniu firm. Według szacunków Deloitte wciąż 90 proc. danych pozostaje nieustrukturyzowanych. Tymczasem całkowity rozmiar cyfrowego wszechświata od 2013 do 2020 roku wzrośnie z 4,4 do 44 Zeta Bajtów.

Rzucenie światła na dane z trzech wymiarów: niewykorzystanych i nieuporządkowanych oraz pochodzących z tzw. deep web może przynieść organizacjom wiele korzyści, m.in. nowe źródła pozyskiwania danych, niższe koszty ich przechowywania oraz przewagę konkurencyjną.

Rafał Milewski, Dyrektor w zespole Analytics & Information Management, Deloitte

Kolejnym rozdziałem zaawansowanej analityki jest sztuczna inteligencja, która nie tylko tworzy inteligentniejsze algorytmy i szybsze systemy rozproszone, ale też zwiększa wydajność pracowników. Najwięksi gracze na rynku, tacy jak Apple, Amazon, Facebook czy IBM inwestują w uczenie maszynowe, komputerowe rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie języka naturalnego czy też robotykę. Już teraz wypuszczane przez nich na rynek oprogramowania zawierają elementy sztucznej inteligencji. Zaawansowane algorytmy będą miały szersze zastosowanie w sektorze publicznym i prywatnym, gdy pojawią się przypadki biznesowego jej wykorzystania. Wg IDC wydatki na różne aspekty sztucznej inteligencji wzrastają i mają osiągnąć wartość blisko 31,3 mld dolarów w 2019 roku. Sztuczna inteligencja staje się również priorytetem dla dyrektorów IT. W badaniu Deloitte aż 64 proc. ankietowanych CIO zadeklarowało, że w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza znacząco zainwestować w technologie kognitywne.

Blockchain wchodzi na salony

Jak zauważają eksperci Deloitte w rozwijającej się „gospodarce zaufania” blockchain może przyjąć rolę zaufanego strażnika oraz gwaranta jawności transakcji. „Przedsiębiorstwa zaczynają odkrywać możliwości selektywnego dzielenia złożonej tożsamości cyfrowej z innymi podmiotami, pomagając bezpiecznie i sprawnie wymieniać aktywa i oferować cyfrowe umowy.

Przedsiębiorstwa zaczynają odkrywać możliwości selektywnego dzielenia złożonej tożsamości cyfrowej z innymi podmiotami, pomagając bezpiecznie i sprawnie wymieniać aktywa i oferować cyfrowe umowy

Rafał Milewski, Dyrektor w zespole Analytics & Information Management, Deloitte

Blockchain jest obecnie jednym z najbardziej omawianych i najczęściej opisywanych trendów technologicznych. Dla biznesu przekonujące są jego kluczowe cechy, takie jak nieodwracalność, chronologiczność, zabezpieczenie kryptograficzne oraz zaufanie.
Firmy stoją nie tylko przed wyzwaniem przezwyciężenia bezwładności operacyjnej, lecz przede wszystkim muszą rozwijać się w coraz bardziej wymagającym środowisku biznesowym pozostającym w ciągłym ruchu.

Do tego w wielu firmach, nie wyłączając również polskich, widać opór przed zmianami, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do tego, że po prostu upadną. Rolą biznesu jest dziś umiejętne wykorzystanie potencjału tkwiącego w nowoczesnych technologiach, które są na wyciągnięcie ręki. Tempo adopcji zmian technologicznych przez firmy znacznie odbiega od oczekiwań klientów, którzy kierują się natychmiastowością, wspólnotowością i mobilnością

Daniel Martyniuk, Dyrektor w zespole Technology Strategy & Architecture, Deloitte

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Dwie sekundy często decydują o sukcesie wideo online

temu

Konsumpcja wideo w Internecie rośnie. Jak wynika z badania Wideo mobile 2016, aż 41 proc. ankietowanych deklaruje, że ogląda materiały wideo online na smartfonie bądź tablecie. Wśród nich 62 proc. robi to codziennie. Popularność filmów wykorzystuje branża marketingowa i reklamowa, dla których jest to jeden z najważniejszych i najszybciej rozwijających się formatów digital. Jak zauważają eksperci Deloitte Digital, zwrócenie uwagi widza to jedno z największych wyzwań branży wideo. 
Korzystanie z technologii w życiu osobistym wpływa na zachowanie ludzi w pracy

temu

Zmiany technologiczne mają istotny wpływ na zachowanie pracowników. Aż 84 proc. z nich uważa, że jest istotne, by ich firmy korzystały z najnowszych technologii. Jak wynika z raportu Deloitte „The connected worker. Clocking in to the digital age”, mimo że pracownicy fizyczni i umysłowi w życiu prywatnym korzystają z technologii w bardzo podobnym stopniu, to w pracy różnice w tym obszarze są między nimi znaczące. Ponad połowa przebadanych pracowników fizycznych uważa, że ich kontakt z nowoczesnymi technologiami w miejscu pracy jest raczej sporadyczny, podczas gdy wśród pracowników umysłowych taką opinię wyraża jedynie 11 proc.
Nowa era zakupów to wyścig z czasem

temu

Zmieniające się nawyki komunikacyjne pociągają za sobą konkretne zmiany w sposobie robienia zakupów. Nowe technologie mają coraz większy wpływ na to jak i co kupują klienci. Według badania Deloitte „The new digital divide”, aż 56 proc. zakupów w sklepach stacjonarnych jest efektem wcześniejszego korzystania z Internetu. W przypadku milenialsów, aż 71 proc. z nich korzysta z Internetu przed zrobieniem zakupów, a 55 proc. w trakcie. Jak zauważają eksperci Deloitte Digital, aby dotrzymać tempa „cyfrowym konsumentom”, niezbędna jest automatyzacja marketingu w zupełnie nowy sposób. 
Cyfrowi konsumenci nie wybaczają błędów - customer experience warunkiem utrzymania się na rynku

temu

Co 10 lat pojawia się dziesięć razy więcej urządzeń mających możliwość podłączenia do sieci. Szacuje, się, że w 2020 roku ich liczba wyniesie 70 miliardów, a w 2030 – bilion. Wraz z nowymi technologiami zmienia się interakcja pomiędzy klientem a firmą, jak i oczekiwania konsumentów względem oferowanych usług. Według prognoz Babson Olin School Of Business, 40 proc. firm z Fortune 500 (ranking największych amerykańskich przedsiębiorstw) w ciągu następnych 10 lat przestanie istnieć. Jak zauważają eksperci Deloitte Digital, w obliczu cyfrowych zmian, aby zachować konkurencyjną pozycję, potrzebne jest przemodelowania biznesu - uczynienia go klientocentrycznym.

Deloitte Digital wygrał przetarg na obsługę Black Red White

Black Red White – największa na polskim rynku grupa meblarska – rozpoczęła współpracę z Deloitte Digital. 11 maja ruszyła nowa komunikacja marketingowa marki „Dziękujemy, że tworzysz Dom”, która jest pierwszym efektem współpracy. W ramach akcji klienci  Black Red White będą mogli skorzystać z promocji na meble kuchenne i wybrane AGD.